Leta i den här bloggen

måndag 6 juni 2016

Rosamund och Robin Pilcher


Det är fascinerande att mor och son kan båda skriva så bra böcker, dessutom från samma miljöer och inom samma genrer. Fast det började nog med Rosamund för mig. Jag hade fått höra om hennes två böcker Snäcksamlarna och September. Jag blev helt betagen och samlade på mig och läste förstås alla jag kunde hitta av henne. Jag drömde mig bort till Cornwall och Skottland som är de två platser där hennes romaner utspelar sig. Men hon har också väldigt trevliga berättelser. Jag ser att hennes romaner kallas och hamnar i kategorin kärleksromaner och familjeromaner. Hmm, ja varför inte, men jag tycker också att de passar in under feel good romaner. Å andra sidan vad spelar det för roll vad de kommer under för etikett?

Rosamunds föddes som Scott 22 september 1924 i Lelant, Cornwall. När hon gifte sig med 1946 med Graham Hope Pilchef slog sig paret ner i Dundee i Skottland, där hon fortfarande bor. Som gift gav hon upp sin yrkeskarriär och blev hemmafru. Hon fick fyra barn. Vid sidan av hemarbetet författade hon berättelser, sittande vid köksbordet, och skrev kärleksnoveller för damtidningar under pseudonymen Jane Fraser.

Sin första roman gav hon ut redan 1949 och även den under pseudonym liksom de nio följande romanerna. Den första romanen under eget namn kom 1955. Men det dröjde ända till 1987 inan hon slog igenom och det med Snäcksamlarna. Det är en släktsaga i vilken huvudpersonen, Penelope Keeling, i sin ålderdom ser tillbaka på sitt liv. Den kom att bli en v de bäst säljande romanerna under 1980-talet. 1990 kom September som också den blev en stor framgång och efter det var roman efter roman en försäljarframgång.

År 2000 medelide Rosamunde Pilchef att hon slutar skriva och så blev det.

Rosamund Pilgers äldsta son Robin, född 1950, har kan man säga tagit upp pennan efter sin mor. Men innan han gjorde det så jobbade han som kameraman, sångförfattare, bonde och många andra Med havet emellan och sedan dess har det blivit en fem sex romaner. Romaner som är så lika hans mors berättelser men ändå så egna. Man kan riktigt bra säga att han tagit vid där hon slutat.
jobb. Han debuterade 1999 som romanförfattare med

Robin med familj bor nära Dundee i Skottland, men också i Aracena i Spanien. I Aracena hoppas han kunna etablera en skrivskola/författarskola som understöds av Pilcher Foundation of Creative Writing. Han har även med vännen William Thomson startat Schortbread 2008 som är en webbplats för korta historier och skrivande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar