Leta i den här bloggen

torsdag 29 augusti 2019

Katastrofläge


Jag var liten kluven i början då jag började läsa Candace Calverts roman Katastrofläge. Kristen roman? Finns det kristna romaner eller bara romaner men med kristna inslag? Går de att skriva utan att bli fåniga?
Dessutom då jag började läsa och såg att det började bli en "kärleks"roman där sjuksköterskan Erin Quinn och Scott McKenna möts först med irritation på varandra och sedan började mer och mer gilla varandra trots alla sår de bar med sig så...när men det här är ju för romantiskt kvinnfolk. Men jag tycker det är lite fult att tänka så. Varför skulle en bok eller en kvinnlig läsare vara något sämre för att man gillar kärlek och sjukhusmiljöer.

Jag läste hela romanen och visst kan Candace Calvert skriva. Det är naturligt att hon förlägger historien i sjukhusmiljö eftersom han själv varit sjuksköterska och känner den miljön väl. Och visst är det underhållande och ganska trevligt med kärlek och romantik. Inte heller blir tankarna kring Gud och bönerna patetiska eller påträngande eller onaturliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar