Leta i den här bloggen

lördag 26 september 2015

Vad menar vi?



Har just läst en spännande bok. En bok som fått mig att fundera, tänka, reflektera och som fått mig att ställa mig frågan: hur förhåller jag mig till saken?

Det är Mikael Tellbe, docent i Nya Testamentet och lärare vid Örebro Teologiska Högskola, som skrivit den högt intressanta boken Vad menar vi med att Bibeln är Guds ord?

Det är bokens titel som är frågan genom hela boken. Mikael har valt att reflektera över frågan från tre olika håll, 1. Att tro på Bibeln som Guds ord, 2. Att läsa Bibeln som Guds ord och 3. Att tolka och tillämpa Bibeln som Guds ord.

Han tar upp tre förhållningssätt som vi oftast har till Bibeln som Guds ord. Det finns de som menar att  Bibeln är Guds ord men lägger betoningen på att det är förmedlat genom människor i ett bestämt historiskt och kulturellt sammanhang och det innehåller därmed mänskliga fel och misstag. Andra lägger betoningen på att Bibeln från början till slut är Guds ord. Varav det tredje förhållningssättet — Bibeln som både Guds ord och människors ord, är det som är svårast för oss att hantera. 

Mikael menar att det går inte att bevisa att Bibeln är Guds ord, lika lite som det går att bevisa Guds existens. Men Mikael har den hållningen att "På samma sätt som min gudstro är en fråga om tro, är även min bibeltro en trosfråga." Han fortsätter: "Jag menar att det finns rimliga skäl att tro på Gud - och så även att tro på Bibeln som Guds ord."

När Mikael vidare funderar kring att läsa Bibeln som Guds ord menar han att då vi gör det så ställer vi oss i Guds berättelse. Bibeln är en större berättelse för oss att sätta in våra liv i.
Bibelns texter är en livskarta att orientera oss utifrån. Mikael hävdar också att "Bibeln vill föra oss in i en process som förändrar vår föreställningsvärld."
Det intressanta är att när Jesus vill säga något viktigt om Gud gör han det inte genom en samling påståenden eller lärosatser, "han ger en liknelse, en berättelse att kliva in i och läsa livet utifrån."

"Det är tron på Jesus Kristus som ställer mig i en relation till Bibelns texter. Det är så dessa texter blir till något mer än kulturhistoria eller skönlitteratur. Det är så Bibeln blir ett ord från Gud" skriver han när han är inne på delen om att tolka och tillämpa Guds ord. Mikael blundar inte för de svåra delarna i Gamla Testamentet som berättar om att utrota folk och om krig och annat elände, och erkänner att de är svåra texter att förhålla sig till och veta hur man ska ta.
Men han för också fram hur de tidiga/första kristna såg på och läste Gamla Testamentet. "De läste Gamla testamentet mer som ett vittnesbörd än som ett påbud." Mikael menar att en kristen läsning av Gamla testamentet innebär att se dessa texter som en förberedelse för, en förutsägelse om och en förklaring till Kristus.

Det här var för mig en mycket dyrbar bok att fundera och resonera kring. Hur förhåller jag mig? Vad tror jag om Bibeln? Jag tycker att både troende och icke troende människor gärna kunde läsa boken för att förstå hur olika synsätt det finns på Bibeln och därmed fundera över hur de själva ser på Bibeln.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar