Leta i den här bloggen

torsdag 10 januari 2019

Besök från himlen



Som vanligt så var jag lite skeptisk då jag fick Besök från himlen i min hand. Vad ska nu det här vara. Men det som fångade min nyfikenhet var att Pete Deisom talade om besök från himlen och då inte om änglar, i stället för besök i himlen som man många gånger hört eller läst om.

Pete börjar med att berätta om då han som ung universitet student mötte flickan Harriet som blev hans livs kärlek. De bildade familj och arbetade tillsammans och hon stödde honom i hans pastorgärning. Men det de kämpade mycket med under sitt gemensamma liv var Harriets återkommande depressioner. En lördag strax efter jul sker det som ingen trodde skulle ske Harriet tog sitt liv.

För Pete började då en resa genom sorg och frågor. Visst blev det märkliga sammanträffanden och förunderliga bönesvar. Hur Gud gav Pete och andra drömmar om Harriet som gjorde att de kunde gå vidare. Hur det småningom efter intensivt blottande med Gud och sorgen och studier av Bibeln klarnar en bild av att sorgen är en gåva, att himlen inte är långt borta och att de som gått före oss vet vad som händer oss här på jorden... också att himlen beskrivs som en verklig plats i Bibeln och att livet här fortätter där.

Jag upplever inte Besök från himlen som en spekulativ fantasi utan som en ärlig, hoppfull och glädje rik bok full av tröst för oss som upplevt någon nära och kär som lämnat livet här på jorden.
Läsvärd, läsvärd.

https://www.semnos.com/bocker/besok-fran-himlen/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar