Leta i den här bloggen

söndag 18 oktober 2020

Svenska Folkbibeln 15

 



Man kan ju inte recensera Bibeln. Men man kan skriva om den översättning som gjorts och de olika bibelformat som finns. 

När Svenska Folkbibeln kom 1998 (NT) så blev det fort en översättning som jag tyckte om och som blev min bibel. Visst läser jag andra översättningar också, men SFB blev min vardagliga bibel. Språket var kanske inte det bästa alltid i SFB men man har gjort ett fint arbete och förbättrat språket på många ställen i den nya version som kallas Svenska Folkbibeln 2015. Man har också utökat fotnoterna så man får mera
förståelse för olika saker då man läser. Så folkbibeln blir bara bättre och bättre. Sedan är det inget minus i att man kan välja i vilket format man vill ha bibeln, tunn, tjock, stor, liten. 

Jag själv intresserade mig för Antecknings Bibeln eller Kreativa Bibeln som har breda marginaler. Det gör den ganska stor men jag har verkligen använt mig av marginalerna för att anteckna. Det har gjort att bibeln verkligen har börjat kännas som min egen och jag är hemma i den mer och mer. Det finns dessutom många sidor att skriva och anteckna i och så en väldigt fin uppslagsdel att läsa och studera. 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar