Leta i den här bloggen

tisdag 15 december 2015

Så var det dags...


Så var det dags för julens, eller egentligen december månads, läsning. December är den månad då myter och legender, sagor och folktro samlas.
December är ju den månad då den största myten av dem alla firas, Gud blev människa genom att Jesus föds till denna värld. Den enda skillnaden mellan den myten och de andra är att den är sann. (för att citera en viss C. S. Lewis)

Denna december kommer jag att försvinna in i Tolkiens underbara sagovärld. Bilbo, Sagan om ringen eller Härskarringen som den också kallas står på agendan, eventuellt också någon av de andra böckerna av Tolkien.

Men för att riktigt komma igång så är det bra att friska upp minnet med att läsa om Tolkien själv. Det ger ett djupare värde då man vet lite mer om personen bakom verket.
Därför kommer jag att läsa två biografier över honom.

Jag ska börja med Tolkien - min vän Ronald och hans världar skriven av en svensken Arne Zettersten. Han träffade Tolkien mycket under 1960- och 1970-talet. Han studerade språk och hade Tolkien som mentor och de samtalade mycket kring Tolkiens fantasy värld och Tolkiens forskning kring ord och språk. En mycket intressant biografi som fokuserar kring hur banbrytande Tolkien var i sin forskning och vad som gjorde honom så skicklig att skapa en egen värld.
Sedan ska jag avnjuta en riktigt klassisk biografi. Det är den erkänt bästa Tolkien biografin skriven av Humphry Carpenter och som kort och gott heter J.R.R. Tolkien -en biografi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar