Leta i den här bloggen

onsdag 6 januari 2016

Arthur



 Det är en glädjefyllt behaglig känsla då man hittar en bok på loppis och man kan konstatera, 1. författaren är engelsman och 2. okänd för mig. Så var det när jag hittade Kevin Crossley-Hollands bok Vid Korsvägen.
När jag närmare började se på boken så såg jag att jag skulle få bege mig tillbaka till 1200-talet och den tid då Robin Hood ovh Ivanhoe levde.
Huvudpersonen i boken är Arthur de Caldicot som gör sig redo att följa med lord Stephen de Holt ut i korståg. Men först måste Arthur skaffa sig en häst, förses med rustning och öva sig i konsten att vara väpnare.
Livet på lord Stephens gods är fyllt av människor och händelser. Här finns narren Rahere, den lömske rustmästaren Alan, den vackra Winnie och lord Stephen själv som styr över Arthur och alla andra med fast hand.
Till sist tvingas Arthur också möta sin riktiga far, den grymme sir William de Gortanore och nu kan han äntligen påbörja sökandet efter sin riktiga mor.
Jag såg att Vid Korsvägen är den andra delen i en trilogi som börjar med Den magiska stenen och avslutas med Riddarkungen. Så jag har stor glädje och förväntan över att småningom hitta även de böckerna någonstans....

Kevin Crossley-Holland är en välkänd poet och författare med sagor och myter som specialitet. Han har blivit vida känd för sin Arthur trilogi där han med stor detaljrikedom och exakthet återskapat engelskt dagligt liv på medeltiden, samtidigt som han på ett fascinerande sätt återger den stora Arthursagan.  
Så här ser Kevin Crossley-Hollands skrivarlya ut om jag förstått det rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar