Leta i den här bloggen

tisdag 15 mars 2016

Skrönornas mästare



Arto Paasilinna är en av de roligaste författare man kan läsa.



Det var på ett besök hos goda vänner i Sverige som jag kom i kontakt med Paasilinna. Min gode vän läste romanen Livet är kort, Rytkönen lång och han frågade om jag läst Paasilinna någon gång. Jag måste erkänna att jag inte kände till författaren och därmed inte läst honom. Min gode vän uppmuntrade mig att göra bekantskap med denne unika finska författare.

Jag är inte sämre karl än att jag gjorde det och jag har inte ångrat det en sekund. Arto Paasilinna tog mitt hjärta helt. Han är så rolig. Vilka skrönor han drar till med. Man både ler och skrattar åt alla de märkliga och komiska händelser han berättar. Jag måste säga att av Jonas Jonasson och Fredrik Backman, ni vet Jonas med Hundraåringen som steg ut genom fönstret och försvann och Fredrik med En man som heter Ove, de är efterföljare till Arto Paasilinnas dråpliga, charmiga och humoristiska sätt att berätta så att det blir som skrönor. Ni vet alla de här omöjliga, dråpliga och vansinniga situationerna och händelserna och mötena människor emellan som mynnar ut i något helt oväntat.

Min senaste nöjesstund var med Paasilinnas De oanständiga profeterna i Tibet. Vi får möta Lauri Lonkonen som hamnar på en grynna då han faller ur båten då han är ut med sina arbetskamrater och han hade just fått veta att han fått sparken. Men hans gamla vän Kalle Homanen som är uppfinnare anställer honom. Kalle har uppfunnit en bönekvarn och den ska de försöka få tillverkad och såld utomlands. Så de beger sig på en resa till Indien, till Kina, där de fängslas och träffar snömannen och de besöker Tibet och flyr till Indien och träffar Dalai Lama. Dessutom hinner de också grunda en världsreligion och de har det första stormötet på Enare träsk.
Ja, ni ser själva hur otroligt snurrigt och galet allt blir, men det är roligt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar