Leta i den här bloggen

lördag 8 augusti 2015

Hemlig dagbok



Tog en gammal goding i min hand då jag begav mig ut på en liten resa.

Adrian Plass´ he(m)liga dagbok (1991)var ett kärt återseende. Man blir glad av att bara se den. Har än en gång fått skratta mig igenom boken.

Jag minns då den kom på svenska 1991. Den blev omdiskuterad som få andra böcker. Endel tyckte den var avskyvärd och sådär fick man väl inte skämta om tron och kyrkan. Andra igen tyckte den var det bästa som hänt på år och dagar.

Jag hör till den senare kategorin. Det är engelsk humor då den är som bäst. Den är träffsäker i hur människor kan tänka i sin tro och om sin tro. Den är bedårande i sin beskrivning över människors vilja att göra gott och göra rätt. Den är avslöjande i hur de troende kan fastna i sitt tänkande och i sitt handlande. Det är glädje, kärlek, sanning och befrielse att läsa boken.

I ren glädje så nappade jag åt mig också uppföljaren Adrian Plass ännu he(m)ligare dagbok (1996) 

Adrian Plass är en uppskattad skribent och talare. Han har många böcker bakom sig både i humorklassen och i den mer seriösa.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar