Leta i den här bloggen

tisdag 16 februari 2016

Roderick David Stewart




Han har aldrig varit någon stor idol för mig, men jag har alltid känt till honom. Och visst har man många gånger hört Baby Jane, Da ya think i´m sexy? och framför allt Sailing och många fler. Dessutom har han ju en så speciell röst att man alltid känner igen den.

Idag har rockartisten Rod Stewart hunnit fylla 71 år och är still going strong.

Jag måste erkänna att jag just nu är lite förtjust i att läsa biografier över dessa rocklegender eftersom de nu nått livets höst och har lite perspektiv då de skriver sina livsberättelser. Så är det också med Rod Stewarts Min självbiografi.
Han började sjunga i rockband på 60-talet och gav ut sin första soloskiva 1969. Hans senaste skiva kom 2013 så han har en karriär som sträcker sig över 50 år. Hans liv är den riktiga rockstjärnans liv. Kvinnorna avlöser varandra, äktenskapen avlöser varandra, pengarna strömmar in, alkoholen flödar och drogerna lika så. Däremot så hamnade han aldrig så djupt i varken alkoholen eller drogerna att han måste ta sig avgiftnings perioder.
Men däremot har han fått uppleva en elakartad sköldkörtel cancer och depression innan han fick en mer stabilitet i sitt liv och då började han bli 60 år.

Det är roligt att läsa Rod Stewarts biografi. Man ser att det är en man som mognat som skriver om sitt liv. Han är ärlig i sitt skrivande och naket berättar han om att det är hans fel att alla äktenskapen gått sönder. Han har distans till olika saker och han har en skön humor i det han skriver.
Han berättar om sitt enorma intresse för fotboll och hans kärlek till konsten som gjort att han skaffat sig en ansenlig samling av konst, hans olika hus över världen och om musiken förstås.
Han är idag gift (fjärde, femte gången?) och lever stabilt i det äktenskapet sedan ett antal år tillbaka. Har sju barn och en god relation till alla mammorna till barnen.
Han är inte alls hög i korken över att vara Rod Stewart som sålt 200 miljoner skivor utan har mer inställningen att så här blev mitt liv, allt är inte bra som jag gjort men vissa saker har jag lyckats med, och så ler han.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar