Leta i den här bloggen

torsdag 7 juli 2016

Hemingway




Jag måste erkänna att jag blev glad då jag hittade I vår tid av Ernest Hemingway på loppis. Det var en bok jag inte visste fanns, så jag inhandlade den med glädje till min Hemingway samling.
I romanen hamnar vi i USA under förbundstiden och Europa efter första världskriget och det ligger som grund för de vilsna, tragiska människoöden som Hemingway tecknar i boken.
Soldaten som återvänder hem till en värld som inte längre angår honom, det barnlösa parets ihärdiga försök att få barn under en Europaresa, en gammal jockey och hans sista lopp är några av dem vi möter.
I kapitlen Indianläger och Den stora dubbelhjärtade floden berättar Hemingway om sina egna ungdomsupplevelser och resor med fadern i jungfrulig amerikansk vildmark.

När jag kom ut till sommarstugan och njöt av en kopp kaffe så föll ögonen på min lilla bokhylla och Den gamle och havet från 1952. En roman som hör hemma i ett sommarparadis.
där fanns Hemingways klassiska roman
Berättelsen om den gamle fiskaren som kommer längre och längre ut på havet och fångar sitt livs största fisk och färden tillbaka hem och fisken som blivit uppäten på vägen, det är en berättelse med många bottnar och hör hemma i skärgården för den som fiskar under sina lata sommardagar.

Ernest Hemingway föddes den 21 juli 1899 i Oak Park i Illinois och dog den 2 juli 1961 i Ketchum i Idaho (självmord).
Under sin livstid publicerade han sex romaner, lika många novellsamlingar och två fackböcker. Ytterligare tre romaner, fyra novellsamlingar och tre fackböcker gavs ut postumt. Hemingway var inte enbart författare utan också journalist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar