Leta i den här bloggen

torsdag 18 augusti 2016

Stephen Fry




Stephen Fry, skådespelare och författare, en man som jag älskar att se på film och de populärvetenskapliga program han gör är alltid intressanta.  Hans böcker är inte dåliga de heller.
Jag vet inte varför jag fastnat för honom och vad det är som så tilltalar mig då det gäller honom, men han bara gör det.

Jag tror att det var i samband med serien Jeeves & Wooster där jag såg honom första gången och sedan hittade jag ju honom i Blackadder, Fry & Laurie, En fisk som heter Wanda och många andra serier och filmer.

Småningom såg jag ju att han också skrivit böcker och fyra av dem finns på svenska. Städnornas tennisbollar (2000), Skriva historia, (1999), Flodhästen (1994), och Lögnaren. (1992. Jag har tidigare läst hans självbiografiska bok Moab is my washpot (1997), och han har ju sådan underbar engelsk humor då han berättar om sin uppväxt och sin studietid. Han har också skrivit The Fry Chronicaes (2010) som också den är självbiografisk liksom den senaste More fiol me (2014) som också den är en intressant historia som berättar om tiden då han var med och gjorde Jeeves & Wooster, Fry & Laurie, Blackadder och många andra.

Fry gick på Gresham´s School. Han relegerades från Uppingham School och Paston School. Han hade hela tiden upplevelsen att han inte passade in någonstans. 17 år gammal lämnade han Norfolk College of Arts and Tecnology. Han blev dömd för kreditkortsbedrägeri sedan han stulit ett kreditkort tillhörande en vän till familjen. Han tog sig sedan till Cambridge via studier på City College Norwich.
I universitetets teatergrupp Footlights sammanförde Emma Thompson honom med Hugh Laurie, som han samarbetade så framgångsrikt med under 1980-90-talen.
Fry kom att bli särskilt känd för sitt porträtt av Oscar Wilde i filmen Wilde från (1997). Denna rollprestation gav honom många nomineringar till prestigefyllda priser.
Han har i sin dokumentärfilm The secret life of the manic depressive som han gjorde för BBC berättat om sin manodepressivitet.
Fry kämpade länge med att dölja sin homosexualitet och enligt vad han själv berättar levde han i celibat mellan 1979 och 1995. Han hade sedan ett 15 år långt förhållande med Daniel Cohen som tog slut 2010. Den 17 januari 2015 gifte han sig med den 30 år yngre komikern Elliot Spencer.

Det här är lite lite kort om hans liv, då skulle ni veta hur han får till det i sina biografiska böcker då han berättar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar