Leta i den här bloggen

torsdag 11 augusti 2016

Vilhelm Ekelund


Vilhelm Ekelund är på något sätt känd inom svensk litteratur men också på något sätt en doldis. Jag har länge känt till honom läst lite om honom, han har nämnts, men jag har inte hittat böcker av honom på många år. Men han har alltid intresserat mig och jag har alltid spanat efter hans verk. I sommar har jag äntligen funnit och läst honom. Jag har mest ägnat mig åt hans poesi. Men jag fyndade också en annan bok av honom som fångade mitt intresse.
Jag måste erkänna att hans poesi grep mig inte riktigt och boken Det andra ljuset som var aforismer eller djupa sanningar från hans texter sa mig inte mycket heller. Jag förstod att det han skriver kräver en hel del av läsaren. Man måste försöka tränga sig in i hans tankevärld och förstå de nyckelbegrepp han använder sig utav. Jag klarade tydligen inte riktigt av det. Men några guldkorn finner man ju alltid som sätter ens egna tankar i rörelse.

Vilhelm Ekelund debuterade 1900 med diktsamlingen Vårbris och kom ut med flera diktsamlingar fram till 1909. Men han lämnade snart poesin för gott och med essäsamlingen Antikt ideal positionerad han sig som en betydande essä- och aforismförfattare. Det finns säkert ett femtiotal böcker av Ekelund så kanske jag återkommer någon dag igen till honom.

Född: 1880
Död: 1949

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar