Leta i den här bloggen

torsdag 8 september 2016

Logoterapin




Victor E Frankl är ett namn jag stötte på då jag var i tjugoårs åldern. Hans böcker Livet måste ha mening och Viljan till mening lästes med stor vilja och entusiasm. Man både berördes och fascinerades. Det var senare jag lärde mig att dessa böcker var grunden för Logoterapin som han formade och utvecklade.

Nu har jag tagit mig an dessa verk igen. Det är länge sedan jag läst dem. De är lika tilltalande idag, ja ännu mera tilltalande, som då jag läste dem som ung man.
Victor Frankl levde 1907-1997, han var en österrikisk neurolog, psykiater och filosofi doktor. Som ung student på 20-talet lyssnade han till Freud men fann inte att hans psykoanalys kunde hjälpa soldaterna med krigsneuroser och därför gick han vidare till Alfred Adler och försökte finna svar i dennes individualpsykologi. Men inte heller hos honom fann han det han var ute efter. När Frankl kommit så långt att han utformat sitt eget systembygge så bryter andra världskriget ut. Nazisterna beslagtar hans manuskript och bränner det och själv hamnar Frankl i koncntrationsläger, bl.a. Auschwitz, under de tre år han är där så lyckas han under dessa vidriga omständigheter fortsätta att pröva ut sin terapeutiska modell.
Legoterapin är både filosofi och psykologi och kallas även existensanalys.
Livets mening är kärnan i logoterapin. Meningen är ingenting vi får eller hittar på utan livets mening måste var och en upptäcka själv.

Vad är livets mening? Vad är meningen med det här? Varför händer det här mig? Varför verkar vissa människor må bra oavsett om de har stora bekymmer, motgångar och sorger i sina liv? Dessa frågor kan vi ställa oss då och då. Särskilt i situationer då vi upplever livet som tråkigt, bär på sorg eller har många motgångar.
Skillnaden mellan oss människor och hur vi mår beror på vår inställning till livet och det som händer oss samt på våra grundläggande värderingar.
Hur hittar vi livets mening? Frankl ansåg att vi inte kan hitta livets mening eftersom det inte är någonting som vi kan få utifrån utan som vi finner inom oss själva. Var och en på sitt eget speciella sätt eftersom varje människa är unik, värdefull och oersättlig.

Mycket fascinerande läsning och mycket att lära bjuder Victor E Frankl på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar