Leta i den här bloggen

torsdag 11 januari 2018

Som ett träd i skogen


När jag hade läst Glödens färger så tog jag ett försiktigt farväl av Bricken i Svartvik. Jag gjorde det för jag tänkte att det kanske inte kommer någon fler bok om henne.
Men till min stora glädje så har Vibeke Olsson gett oss ännu en bok i denna underbara serie som handlar om när industrin gjorde sitt intåg i norden, liksom socialdemokratin, fackföreningarna och frikyrkorörelsen.

I den nya romanen Som ett träd i skogen är Bricken redan 50 år gammal och vi rör oss kring år 1918. Hennes liv och bekymmer rör barn och barnbarn. Men hon tänker också tillbaka på sin egen barndom och livet hur det blev och hur det gick. Hon blickar tillbaka till den stora strejken 1879 och har en blandad förundran inför att det nu blivit 8 timmars dagar, fast lön och att en del nya maskiner har kommit till och hur samhället förändras.
Det är inte enkelt att vara tacksam över det man har då onda tankar kommer över än det ena än det andra. Men hon försöker så gott hon kan Bricken.  

http://www.libris.se/som-ett-trad-i-skogen-1.950925

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar