Leta i den här bloggen

torsdag 25 januari 2018

Drömmen om Kalifornien


Drömmen om Kalifornien, är en bok som legat tillsammans med flera andra olästa böcker. Jag har gått runt den som katten kring het gröt. Ibland har jag tagit upp den tittat på den och i den och funderat över vad det kan vara för något. Omslaget säger mig att det är en ungdomsroman eller att det är en tunn klatschig ytlig billig (kärleks)historia och som kommer att göra mig arg för att jag slösat bort en massa tid på den.

Men då jag avslutat en givande roman så blev det bara klart för mig att nu ska jag ta mig an Drömmen om Kalifornien. Jag börjar min läsning och förstår att författaren Tomas Wallengren varit i Kalifornien och de platser som karaktärerna befinner sig på. Boken utformar sig nog småningom till en kärlekshistoria, men den är inte alls sådär sliskigt söt utan lite annorlunda än de brukar vara i romaner.
Jag undrar ibland vem Tomas vill rikta sig till med sin roman, men kommer till att det är en onödig fråga, för tonåringar liksom vuxna kan läsa den och den får stå som det den är - en roman. Även fast det finns många svåra saker i boken att berätta om som, frälsning, profet, profetia, förbön, lovsång och mycket andra andliga saker så tycker jag Tomas tar sig an dem och berättar om dem på ett bra sätt. Jag tror att att en icke kyrkvan en som inte känner till sakerna skulle förstå dem i sin läsning av boken. En viktig sak, en avgörande sak, klarar Tomas galant och det är att han får karaktärerna levande.
En rolig detalj är att Tomas satt upp ett antal låtar på sin hemsida och nu som då kommer en liten fotnot om när man kan gå in och lyssna på dem och på det sättet blir de en del av romanen.

Drömmen om Kalifornien blev en glad överraskning jag väntar på den utlovade fortsättningen.

http://www.parlanforlag.se/products/drommen-om-kalifornien/
 

1 kommentar:

  1. Tack för en fin recension! Kul att du upptäckte att boken har en bred publik. Jag skrev den med fokus på unga vuxna (därav omslaget), men responsen har varit positiv från tonåringar till pensionärer, pastorer till ej kyrkvana. Ha det gott!

    SvaraRadera