Leta i den här bloggen

onsdag 7 februari 2018

Kristungen


Jag vet inte riktigt vad jag ska skulle förvänta mig av journalisten Malin Aronssons bok Kristungen. När jag började läsa så var min första tanke att det här är något för yngre kvinnor och inte femtioåriga män.
Hon berättar om sin barndom och ungdomstid och hur komplicerat det kan vara att forma sig en tro och tillhöra en frikyrka och att försöka förstå och att upptäcka världen utanför. Det är två olika världar man har att förhålla sig till. Hur ska man förstå den ena i förhållande till den andra. Det som är naturligt för en då man växer upp i ett kristet sammanhang kan plötsligt vara något som sticker ut och är lite udda.
Jag kommer på mig själv med att efter att jag läst boken så har jag småskrattat åt Malins berättelser och hon har skriva med en ärlig öppen humor om hur hon gjort en tro till sin egen. Hon har faktiskt lyckats fånga in vad som är tro och vad som är kultur.

http://www.libris.se/kristungen-1.950910

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar