Leta i den här bloggen

lördag 18 juli 2020

Innanför paradisets portar

En av de märkligaste böcker jag läst på länge. Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till den. Man berörs och blir hoppfull, den strider mot Ordet eller gör den det? Bibeln avslöjar ju inte allt. Dessutom är det en klassiker.

Det är över hundra år sedan Rebecca Springer hade sin upplevelse att hon var i himlen. Rebecca var svårt sjuk och svävade mellan liv och död. Det var under de dagarna som hon var med om att få se himlen. Hon säger att hon kan inte återge allt hon var med om eller försöka beskriva allt det hon såg. Men hon försöker berätta så gott det går och hon vill visa på hur nära varandra vårt jordiska och himmelska liv är. Hon vet också att det finns delar som är motstridiga den traditionella synen på himlen, men hon är ingen profet eller predikant, hon berättar bara det hon såg.

Lite glimtar från hennes berättelse är att i himlen byggdes hus, man undervisades i Guds underbara sanningar, hon såg Luther och Wesley undervisa, det fanns (något jag starkt gillade) bibliotek, skrevs böcker, fanns bokförlag, vacker natur, man hade uppdrag osv.

Läsvärt, spännande, annorlunda, tröstande och man undrar....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar