Leta i den här bloggen

torsdag 23 juli 2020

Jag är inte längre rädd

Tommy Hellsten, den finlandssvenske terapeuten och teologen behöver knappast någon närmare presentation efter alla de uppskattade böcker han skrivit.

Nu är han här med Jag är inte längre rädd en bok om kärlek. En bok som har kommit till honom. Han börjar inte med att skriva han börjar med att lyssna. Lyssnar efter om boken är på väg mot honom. Är den det så föds den fram och blir klädd i ord.

Jag är inte längre rädd blev en stor vanlig Hellsten bok. Eller kanske jag ska säga med ett intressant djup. Han skriver om de vanliga ämnena, skam, kontroll, tro, bön, självkänsla, mod, ödmjukhet och att vår livsuppgift är att vara kärlekens kanal i världen, eftersom kärlekens källa, Gud, är kärlek.

Det jag menar med djup i boken är att varje kapitel (och de är inte långa) ger en mycket att tänka över och reflektera över. Hellstens språk och uttryck ska man också lära sig för att förstå och nå det han säger. Gör man det så får man mycket gott till livs.

Jag är inte längre rädd är verkligen en bok om kärlek. Som visar att kärleken alltid pekar på sanningen och att sanningen gör oss fria och hela och mer mänskliga. Upprättelse är ett gammalt ord som brukar användas för det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar