Leta i den här bloggen

torsdag 7 april 2016

Martin James


Låt mig få säga direkt från början att det här en av de mest givande böcker jag läst på länge. Jag har läst små portioner under en längre tid och låtit mig beröras och tagit till mig det som har talat in i mitt liv. James Martin tar upp om enlighet, det andliga livet, längtan, att finna Gud och låta Gud finna dig, kärlek, vänskap, jobb karriär, kallelse och mycket annat vi ofta brottas med. 
James Martin är jesuitpräst, kulturredaktör för magasinet America och författare till flera böcker.

När jag först tog tag i Söka och finna Gud i allt och förstod att han skulle utgå från Ignatius av Loyolas (1491-1556) praktiska andlighet och övningar tänkte jag; Nåja, den här gången, hoppas den tar fort slut.
Men då jag förstod att han skrev boken för de redan troende och de som var sökare och till och med de som inte tror så tänkte jag att det här blir ju intressant hur ska han få det att gå. 
Men till min stora förvåning så lyckas han med det. Han tar upp vardagliga saker och visar hur Ignatius tankar och övningar kan hjälpa oss att hantera dem. Han tar död på många myter om munkar och deras fromhet och berättar att de minsann kan gräla, vara arga, envisa, elaka och tala illa om varandra precis som man gör inom en familj och vänner emellan. Han visar också på hur ofta celibat, lydnad, att inte äga något och andra saker har missuppfattats till sin innebörd. Och dessutom så kryddar han allt med vitsar om jesuiter. 


Vare sig det gäller relationer, pengar, arbete eller bön så är det här en humoristisk vägledning för alla som vill upptäcka Gud i vardagens och livets alla dimensioner. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar