Leta i den här bloggen

torsdag 16 februari 2017

Flickan som slutade ljuga




Den är så ofattbart grym den här boken. Man lider så i sin själ, man knyter näven bakom boken, man hatar på samma gång som man inte förstår...
Désirée Kjellins bok om sitt eget liv är så brutalt naket, ärligt och rakt på skrivet. Det är först mot slutet man märker att trots all grymhet så finns det en bärande kärlek genom hela berättelsen.

Det är ofattbart grymt att läsa om hur en flicka som föds till den här världen redan före födseln är hatad av sin mor. Hur hon sedan bestraffas under hela sin uppväxt, hatas och bryts ner som människa och det enda hon sökte efter var att få vara lite älskad.
Sin pappa som hon hade en komplicerad relation till var den enda som visade henne kärlek och att han älskade henne, men det fråntog inte alla de övergrepp han begick under alla år. Hennes systrar som var mycket äldre blundade eller ville inte se hur det var ställt i hemmet. Till och med hennes morföräldrar visade henne förakt.
Småningom visade det sig att föräldrarna dolde för omvärlden sin alkoholism och våld var inget ovanligt i hemmet. Fadern var våldsam och modern manipulativ och fylld av hat.

Efter ett vilt ungdomsliv, studier, en skilsmässa, ett nytt äktenskap, och arbete, arbete och arbete så kollapsar hon. Barndomen och uppväxten hinner ikapp henne och hon bryter fullständigt ihop. Med psykologers hjälp och sin upptäckt av yoga och New Age så kommer hon på fötter igen. Hon blir yogalärare, håller på med healing och mycket annat. Snart får hon vara med om sin första kundaliniresning som är en skräckblandad och härlig upplevelse. Det märkliga var att det hon mått så bra av i början så gjorde henne nu helt slut. Hon magrade, blev trött och sjukare och sjukare.

"Plötsligt kände jag att någon satte sig på min sängkant och jag vände mig om. Det satt verkligen någon där, trots att jag inte hört att någon kommit in i rummet.
     - Jag vet allt om dig och jag älskar dig så mycket."

Från den dagen tar hennes liv en ny vändning igen och den kärlek och bekräftelse som hon sökt efter hela livet skulle hon nu finna.
Det är en otroligt gripande, fängslande läsning att ta del av Désirées liv. Må hon få och kunna hjälpa många andra med sin bok och sin berättelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar