Leta i den här bloggen

tisdag 14 mars 2017

Kärt återseende



                                                              Kärt återseende

När jag satt en stund, mellan två kapitel i en bok, och funderade och lät blicken svepa över bokryggarna i biblioteket så hamnade jag tillbaka i tiden i mina funderingar. Tillbaka till den tid då jag just hade börjat min pastorsbana. 
Jag minns hur Bibeln (och andra böcker) bara öppnade sig, det var roligt, det var givande, det fanns en passion, en glöd och allt var så fascinerande och intressant. Varför då, varför inte nu?
Vad hade jag förlorat på vägen, vad har hänt? eller finns allt kvar? 
Egentligen tror jag inte att jag har förlorat så mycket. Den passion och glöd som då fanns så lade en god grund så att jag nu kan vandra vidare i mitt läsande av Bibeln (och andra böcker) och förstå berättelserna och händelserna på ett djupare plan. 

Det som förundrar mig den här vintern är att jag flera gånger fått uppleva en märklig sak. Någonstans i allt mitt läsande och funderande och brottande med olika frågor så sipprade några ord in i min själ, "sök i de gamla källorna, sök upp de gamla stigarna".
Vad var det för någonting?
Det var inte kyrkofäderna och mödrarna det handlade om, inte heller Luther, Calvin och de andra. Men jag märkte att Gud påminde mig om och ledde mig till att på nytt läsa många av de författare som betydde så mycket för mig då jag var ung och hade börjat min pastorsbana. 
Jag började läsa och de berörde mig djupt, det var helande för min trötta och trasiga själ. Det kändes som att jag bit för bit plockades ihop igen.  

Vilket kärt återseende det var att få möta en del av de författare som då i mina unga år betydde så mycket för mig. Det är som om vi nu tillsammans stämt av alla år sedan vi talades vid. Vad blev det av mitt arbete? hur gick det? vad tappade jag bort? vad blev bra? osv  där var jag då då jag började min tjänst och var befinner jag mig nu?  
Jag tror inte att jag förlorat så mycket av passion och glöd under resan så här långt, men jag tror att det mesta ger sig i uttryck på ett annat sätt idag än vad det gjorde då. Man förstår och ser på saker på ett annat sätt idag än då man var en ung man. 
De kära gamla författarna som berörde mig så mycket då så berör mig också idag men deras böcker läses med helt andra ögon nu än vad de gjordes då.

"När man läser en klassiker ser man inte mer i boken än man gjorde tidigare.
Man ser mer i sig själv än vad som fanns där tidigare."
                                                                       Clifton Fadiman 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar