Leta i den här bloggen

söndag 26 augusti 2018

En bokhandlares dagbok


Det här är den mysigaste, härligaste, mest underbara bok jag läst på länge. Jag sörjde då boken var slut, men fann hoppet i att jag kan läsa den igen.

Det finns många böcker som kretsar kring bokhandlar och antikvariat. När Carlos Ruiz Zafo'n gjorde succé med Vindens skugga, Himlens fånge och Ängelns lek så hade ju historierna sin början i ett antikvariat och de bortglömda böckernas gravkammare. Likaså var det med Gabrielle Zevins Livet enligt Fikry som rör sig kring en bokhandel vilket också Laurence Cosse's Drömbokhandeln gör.

Det härliga med Shaun Bythells En bokhandlares dagbok är att han har just ett antikvariat och skriver dagbok. Ett år får vi följa med Shaun, hans medarbetare och alla möjliga kunder som kommer in i antikvariatet.
Det är i den idylliska småstaden Wigtown som Shaun har sin bokhandel The Bookshop. Hans hyllor som är fulla med bortglömda mästerverk av högsta kvalitet har 100 000 böcker. Han köpte bokhandeln 2001 och har även arrangerat den lokala litteraturfestivalen som har blivit en stor tilldragelse.
Som medhjälpare har han Nicky en speciell och udda person som sällan gör som Shaun säger utan följer sitt eget huvud. Det finns en sådan kärlek och humor kring henne och alla andra som vi får möta.

Klockan 10 kom den första kunden in genom dörren: "Jag är egentligen inte särskilt intresserad av böcker", vilket följdes av: "Jag ska tala om vad jag tycker om kärnkraft." Vid 10.30 var min livslust blott ett avlägset minne.

Shaun åker också ofta till dödsbon eller äldre människor för att se på deras boksamlingar och för att värdera dem och ofta köpa dem. Ibland gör han ett fynd och ibland har de inget större värde. Men ett äventyr är det alltid att möta dessa människor som när han åkte till Rhonehouse för att titta på en boksamling som änkan efter en kyrkoherde ville sälja. Medan de stod och såg på alla böckerna som hon hade satt på matsalsbordet händer följande.

Medan hon diskuterade dem gav hon ifrån sig en extremt ljudlig, visslande fis, som varade i flera sekunder. Kort därefter lämnade hon rummet och vandrade ut i trädgården, varpå hennes son kom in, helt uppenbart kände lukten av fisen och gav mig en väldigt dräpande blick.
Jag gav mig av med fyra lådor mossig teologi och ett rykte om mig att släppa väder.

En bokhandlares dagbok är en skarp och rolig skildring av en bokhandlares alla vedermödor i vår tid med internethandel och annat. Samtidigt är den en hyllning till den viktiga samhällsfunktion som en bokhandel kan ha. Men framför allt är den ett passionerat försvar för det omätbara värdet av att läsa böcker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar