Leta i den här bloggen

söndag 21 oktober 2018

Björn Larsson



Jag minns när jag fann Den keltiska ringen. Jag köpte boken av ren nyfikenhet. Den handlade vad jag förstod om det keltiska, skotska skärgården och om segling i Skottland. Så var det. Det var en otroligt fascinerande bok. Dessutom en thriller. Jag älskade den direkt.

Jag trodde länge att det här var enda boken Björn Larsson hade skrivit. Jag upptäckte senare att det fanns en bok till, men jag tänkte som så att det här var en man som gillade segling. Han hade verkligen seglat till Skottland från Danmark och troligen hade han kommit på en bra historia som han sedan skrev och den dög att ge ut.
För inte länge sedan hittade jag en bok, Från vredens kap till jordens ände, Björn Larsson, hmm, Björn Larsson, jamen, det är ju han, det står här att han skrivit Den keltiska ringen och inte bara den.
Sedan blev det mer efterforskningar för han hade skrivit flera böcker och det kom att visa sig att han var inte något av det jag trodde om honom. Nåja, vissa saker hade jag rätt i, särskilt det där om segling. Dessutom hade han bott flera år på sin båt Rustica och det var väl då som Den keltiska ringen kom till.

Jag måste säga att det här är också ett unikt och intressant författarskap som jag stött på. Även fast jag inte kan någonting om segling så fängslar hans berättelser mig. Det känns i kroppen då det stormar, regnar och blåser och man tror att man ska gå under. Man får en längtan till den skotska kusten och människorna då han berättar om dem. Dessutom älskar Björn författaren Harry Martinsson och delar med sig av sina insikter i hans författarskap.

Björn Larsson föddes 1953 i Jönköping och är professor i franska, språk och litteratur vid Lunds universitet. Forskning bedriver han i såväl litteratur som språk, med tonvikt på litteraturens användning, fiktionsteorier och semantik. Förutom skönlitteratur har han publicerat vetenskapliga texter, läroböcker, ämnesartiklar, verkat som översättare och är en av initiativtagarna till Lunds universitets författarskola. Det skönlitterära genombrottet kom med Long John Silver - som är en skönlitterär fördjupning av Robert Louis Stevensons roman Skattkammarön. Björn har varit mest framgångsrik med sitt författarskap i Frankrike, Italien och Tyskland.

Björn Larsson delar sin tid mellan Gilleleje i Danmark där han bor på sin båt, Råå söder om Helsingborg där han har en lägenhet och skrivarlya, samt Frankrike och Italien där han tillbringar ett par månader om året.

Björns böcker:
Splitter, 1980
Den keltiska ringen, 1992
Long John Silver, 1995
Drömmar vid havet, 1997
Det onda ögat, 1999
Från vredens kap till jordens ände, 2001
Den sanna berättelsen om Inga Andersson, 2002
Filologens dröm, 2008
Döda poeter skriver inte kriminalromaner - Ett slags kriminalroman, 2010
Min frihet, 2013
Brevet från Gertrud, 2018





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar