Leta i den här bloggen

söndag 7 oktober 2018

Den liturgiska människan

Liturgi är inte någonting jag tänkt på och egentligen inte inte förstått mig på. Att det sedan finns forskning, skrivande och folk som ägnar sig åt att studera det här är otroligt. Det finns något som heter liturgisk teologi.
Det var riktigt intressant läsning och givande, en helt ny värld öppnade sig, då jag tog mig an David Fagerbergs Den liturgiska människan. En bok som bygger på och förklarar, klargör, Alexander Schmemanns liturgiska vision. Schmemann är en av förgrundsgestalterna inom den liturgiska teologin.
Boken är uppbyggd så att den besvarar många av de viktigaste frågorna i de fem kapitlen. Det som behandlas är Liturgi som helgar världen, Liturgi, teologi och asketism, Har liturgin någon betydelse utanför kyrkan?, Går det att bedriva teologi utanför akademin? och Behöver vi liturgi i våra liv?

Jag finner det själv intressant att liturgiska teologin säger att den är inte en akademisk teori eller teologi utan det är något som praktiseras och levs. Inga torra teorier utan liv. Det som läsning av boken också bidragit med är att liturgin är så mycket större och vidare än något som vi gör under en timme i veckan i kyrkan. "Varje gudstjänst firas för att världen ska bli vad den är tänkt att vara." Det är sammanfattningen av budskapet i boken.

https://marcusforlag.se/produkter/tro-reflektion/tro-liv-skriftserie/den-liturgiska-manniskan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar