Leta i den här bloggen

söndag 15 april 2018

Kristian Lundberg



Det var år 2005 som jag fick en ny diktsamling i min hand. Den var nominerad till Augustpriset, skriven av en för mig okänd författare Kristian Lundberg. Men det var diktsamlingens namn Job som gjorde mig nyfiken. Jag minns att jag tyckte den var intressant, annorlunda och skapade en nyfikenhet på författarskapet. Några år senare så såg jag intervju med Lundberg då hans då nya bok Yarden kom ut. Men den blev inte läst då (2009) utan den har blivit läst först nu.
Yarden är en fängslande berättelse där Kristian skriver om sin uppväxt i Malmö med en sjuk mor, en frånvarande far och fyra syskon i stadsdelen Rosengård. Men han varvar barndomsminnena med hur det är att jobba på Yarden i Malmö. Fångad i en snara av skulder har han tvingats att ta jobb under sträng bevakning och utan trygghet. Yarden är en gigantisk parkeringsplats för nya bilar som kommer till Sverige och som lastas om för vidare transport och hans uppgift med flera andra är att tvätta och flytta dessa bilar. De har en lön på 125 kronor i timmen.
Snart upptäcker Kristian att bemanningsföretagen och hans arbetsplats har stor omsättning på folk, och att det dras av på lönen, de kan vara utan jobb i flera veckor och att arbetet är orimligt hårt. Han har hamnat i ett modernt statarsystem. Vilket också är romanen Yardens vittnesskildring.

Kristian Lundberg är född 1966 i Malmö. Är författare och litteraturkritiker. Han debuterade 1991 och har skrivit ett trettiotal böcker inom skilda genrer, lyrik, deckare, romaner.
Som poet och prosaist har han under 2000-talet utvecklat en tydlig kristen tematik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar