Leta i den här bloggen

söndag 8 april 2018

Stig O Blomberg

Namnet Stig O Blomberg har jag stött på många gånger liksom böckerna på antikvariat och på loppisar. Men namnet sa mig inget om författarskapet det var bara roligt att se eftersom han hette Blomberg. Men som så många gånger förr så hittade jag ett antal av hans böcker för en struntsumma och då nappade jag dem och tänkte undersöka detta författarskap lite närmare.

Jag blev fångad. Vilka härliga deckare. De är inga tegelstensromaner som idag, men välskrivna, underhållande och med oväntade upplösningar och skildrar på samma gång människors olika öden. Stigs huvudkaraktär är författaren Olle Villner som alltid längtar till sitt hus i Frankrike men som hamnar i ett äventyr innan det kan ske. Till sin hjälp får han ofta sin gode vän polisen Kent Alm.

Jag blev så pass fångad av dessa deckare att jag nu samlar på dem och ser gärna att de alla, drygt trettiostycken, ska pryda min bokhylla.

Stig O Blomberg föddes 1922 och dog 1999. Han var egentligen journalist, men blev också prisbelönt författare av deckare och noveller och som översättare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar