Leta i den här bloggen

torsdag 5 april 2018

Mörkret över Aerwiar




Det här är en helt fantastiskt underbar fantasy berättelse. Vi landar i en helt annan tid i en liten by Gliphult, där vi får möta syskonen Janner, Tink och Leeli och deras mamma och morfar. De har fått vänja sig vid att leva i en värld som styrs av grymma ödleliknande varelser och skulle de förirra sig in i skogen så hotar farliga tandkor, galna hornhundar och andra märkliga djur.
Tink den mest nyfikna av syskonen ställer ofta till det med sin nyfikenhet och snart dras syskonen in i ett hisnande äventyr. Ett äventyr som är en bladvändare och om jag en man i medelåldern längtar efter att få veta hur det går hur ska det inte vara för de 9-12 åringar som boken riktar sig till. (fast ålder spelar inte så stor roll, alla kan ta sig an detta äventyr)
När den ena händelsen efter den andra träder fram och en märklig figur vid namn Peet hjälper dem och det talas om juveler och Janner hittar en teckning av sin pappa börjar många frågor tränga sig på.
Vem var deras pappa? Varför jagar man just dem? Var finns de här juvelerna?

Jag har förundrats över Andrew Petersons välskrivna och bok och är glad över att det här är bok ett i Wingfeathersagan och hoppas snart få del av nästa bok. Men då jag såg att han även skriver musik och att han gjort 12 skivor och började lyssna till dem så fann jag en man som kunde skriva bra texter och göra sköna melodier och dessutom skrivit böcker förr. Så jag fick upptäcka ett helt konstnärskap genom den här boken.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar