Leta i den här bloggen

söndag 7 maj 2017

Att fynda


Vissa dagar gör man bara det där fyndet. Man kan inte tro att det är sant men det är det. Det är lika roligt varje gång och det är en så behaglig känsla i kroppen då man gör fyndet. Ett sådant fynd gjorde jag här om dagen. Jag hittade Familjeboken av C. H. Spurgeon. Tryckt 1902 och så där vacker och stor som bara gamla böcker är. Det är ingen bok som man ligger i sängen och läser. Men den ska förstås inte läsas där heller för det är en andaktsbok för hela familjen. För både morgon och kväll.

"Jag har skrifvit denna bok under vilostunder från arbeten, som krävt större ansträngning." skriver han i förordet till denna 750 sidor tjocka bok. Han måste ha varit en otrolig organisatör med god disciplin och stor arbetskapacitet denna man. Han kom att under sitt liv skriva och ge ut många böcker och hans samlade predikningar gavs ut i femtio band.

Charles Haddon Spurgeon, 1834 - 1892, var engelsk predikant och intressant på många sätt. Han kom till tro som 16 åring och hade önskat att få en grundlig skolbildning men såg den drömmen bli krossad då han som 17 åring kallades att förestå en liten baptistförsamling. Men efter fyra år så kallades han till den förnämliga baptistförsamlingen på New Park Street i London. Snart ökade folkskaran och kyrkan blev för liten. 1861 lät han bygga Metropolitan Tabernacle med 10 000 sittplatser. Man säger att han hade en sällsynt stor talegåva och förmådde fängsla de tusentals åhörarna som kom till kyrkan. Man ska veta att han talade utan mikrofon.

Jag har själv ett tjugotal böcker av Spurgeon på svenska, några engelska och en del biografier om honom. Det som fascinerat mig är att denna man som levde på 1800-talet kunde ha ett så enormt stort bibliotek. Den skolning han inte fick som ung så tog han tydligen igen genom att läsa, läsa och läsa. Man säger att hans bibliotek bestod av 12 000 böcker. Det finns bilder från hans bibliotek som ni kan se här.

Jag måste erkänna att Spuregons fina bibliotek var en förebild för mig och en av orsakerna till att jag sedan byggde mig ett bibliotek. Jag tänkte att kunde han då på 1800-talet ha ett eget bibliotek så kan jag också ha det. Och så blev det. Jag har lite kvar innan jag har 12 000 böcker men en dag, en dag...










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar