Leta i den här bloggen

söndag 21 maj 2017

Jag tänkte då men det blev inte av

                                                    Jag tänkte då men det blev inte av

Det händer sig nu som då att jag hittar en bok som intresserar mig mycket. Jag beställer den om jag hittat den på nätet eller köper den direkt om jag fyndat den på loppis eller i en bokhandel. Ofta är det så att jag håller på läser någon annan bok och den måste vänta någon dag på sin tur. Men det där med någon dag kan bli många dagar, ja veckor, månader och ibland år, för det kommer så många andra böcker som tog uppmärksamheten.

Det fina är att plötsligt en dag så kommer den fram i en av de där högarna och jag upptäcker den på nytt och nu får allt annat träda åt sidan och jag börjar läsa den. Det är vad som hänt med Henrik Engholms William J. Seymour och väckelsen på Azusa Street. Det är ett par tre år sedan jag införskaffade boken och tänkte läsa den men det blev inte av då.
Men nu blev det den bokens tid och det var givande och intressant. Jag är lite svag för historia och tycker om att läsa kyrkohistoria eller väckelsehistoria om man vill kalla det så. Henrik Engholms bok handlar om William Seymour och den väckelse som uppstod kring honom 1906 och som kom att räknas till pingstväckelsens början.

Det intressanta är att Engholm visar att ingenting uppstår ur intet utan visar på flera olika väckelser som var föregångare till själva väckelsen på Azusa Street. Han visar också på det som var det speciella med just den här väckelsen, som att den startade kring en svart man och man gick in för att det fick inte vara någon segregation på deras möten utan svarta och vita kom samman tillsammans.

Men tyvärr så fanns det predikanter som ville ta över väckelsen och göra den till sin och det förekom strider, bråk, makt och kamp kring hela skeendet. Vi får ta del av Seymours predikningar och ett antal vittnesbörd om vad som hände under de två åren som väckelsen pågick.
Henrik Engholm inbjöd till intressant läsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar