Leta i den här bloggen

onsdag 26 juli 2017

Halvtid

Med stor skepsis och en stor dos fördomar tog jag mig ann Bob Buford och hans bok Halvtid. Man vet ju hur amerikanarna är med sina tio steg dit och sju steg hit för ett bättre liv eller djupare liv. Men Bob Buford slog mig fullständigt på fingrarna. Visst, han är amerikan, framgångsrik företagare och rik, men hans bok Halvtid har mycket ge. Det är längesedan jag antecknat så mycket då jag läst en bok som jag gjort nu. Jag förstår att Marcus Förlag har tryckt en andra upplaga.

Buford lägger fingret på något som jag tror alla upplever. Vi vet att vi har enorm entusiasm och nyfikenhet i unga år. Vi utbildar oss, börjar arbeta, förtjäna, bygga hus och lever ett intensivt familjeliv. Men sedan efter ett antal år kommer vi in i en fas av reflektion och utvärdering av allt det vi gör. Det som vi värderat högt, prioriterat och som tagit det mesta av vår kraft och tid kanske inte ger samma livsmening längre. Det är denna period som Buford kallar halvtid.

Denna halvtid är mycket viktig. Bokens undertitel är Förverkliga din längtan och det är det vi ska göra då. Det är i halvtid vi börjar återupptäcka livets verkliga värden, det är då vi skolar om oss, byter jobb, börjar jobba mindre och ägna mer av vår tid åt annat. Vi vill besvara frågan om vad som är vår djupaste längtan och vad som ger mening. Vi börjar också reflektera över att vi lever inte här i evighet.

Hatten av för Bob Buford och hans bok Halvtid. Han har upptäckt något viktigt och är en bra vägledare med många viktiga saker att ge åt oss som lever i halvtid.

http://www.marcusforlag.se/1.0.1.0/8/1/?item=prod_prod-s1%2F1268&group=prod_prod_grp-s1%2F64

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar