Leta i den här bloggen

torsdag 7 september 2017

Eva Spångberg


Det var ju min mamma och hennes vänner som så tyckte om Eva Spångberg. De hade sett henne på tv och de läste hennes böcker och skrattade och kände igen sig i Evas berättelser om åsnan. Själv noterade jag bara Eva men föll inte för hennes konst eller skriverier. Jag hade själv råkat se ett program Kid Kumlin och föll för hennes konst.


Men för ett tag sedan så hittade jag en bok om Eva, Möten med Eva Spångberg, som måste inhandlas och så plockade jag fram alla de små skrifter som min mor hade av Eva och så började jag läsa. Nog måste jag erkänna att Eva levde ett ödmjukt fascinerande liv och nog är ju hennes konst vacker och speciell.
Eva kallade sig "förkunnare i trä" och det var hon sannerligen. Vilka fina krucifix, altartavlor, julkrubbor och mycket annat hon lagade. Hon hade även åsnor på sin gård och skrev mycket om åsnan och vår likhet med dem.

Hennes gård Björkelund kom att småningom bli känt och hon kunde ha 30 000 - 40 000 personer på besök där under ett år. På hennes gård fick man träffa djuren, se en modell av templet i Jerusalem och en massa andra bibliska gestalter och händelser och Eva som berättade så att både barn och vuxen fångades in i bibelns värld.

Eva Spångberg föddes 1923 och dog 2011. Men hennes Björkelund och konst lever kvar ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar