Leta i den här bloggen

söndag 24 september 2017

Vänd om min längtan




Jag blev glatt överraskad då Ann-Luise Bertells roman fanns i en låda med böcker jag fick. Den togs direkt ur lådan och sattes bredvid lässtolen för att läsas när det jag nu höll på med var avslutat.

Snart fick jag stilla min nyfikenhet. En nyfikenhet som blev mättad för jag blev trollbunden av romanen. Vilket härligt sätt att skriva Ann-Luise har. Vilka härliga bilder och beskrivningar och uttryckssätt. Det är så rotat i den Österbottniska myllan med en hemkänsla som är gripbar.

Vänd om min längtan är en Amerikaroman eller kalla det gärna ett utvandrarepos där vi får ta del av scener ur Maria Alinas liv. Hon kom att förlora sin pappa väldigt tidigt och mamman gifte snart om sig med en slusk. Lillebror Jakob brukade sitta i sin älskade tall och drömma om att bli en fågel och storebror Harald åker snart till Kanada och Maria Alina följer efter så fort det går. Men den längtan som Maria Alina bär inom sig leder inte alltid rätt.

Ann-Luise har berättat en gripande historia som kan ha utspelat sig i vilken Österbottnisk by som helst. Man kan se byn, de tigande människorna, det knapra livet, de som tynade bort och de som vågade språnget till Amerika men som det inte heller alltid gick så bra för.
Vänd om min längtan är en fantastisk roman där berättelsen lever vidare i en fastän boken tog slut för ett tag sedan. 

Ann-Luise Bertell, född 1971, är skådespelare, författare och regissör. Hon debuterade som poet 1997 och har sedan dess skrivit poesi, prosa, en bilderbok och dramatik. Vänd om min längtan är hennes första roman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar