Leta i den här bloggen

söndag 3 september 2017

Stig Claesson




Det var faktiskt ett bra tag sedan jag senast läste Stig Claesson. Jag tyckte väldigt mycket om hans berättelser då jag tidigare hade läst honom. Berättelserna och personerna i dem så sög sig fast på ett behagligt sätt och blev levande och man var varken sorgsen eller överdrivet glad efter läsningen utan man hade mer en känsla av att suttit och lyssnat på en person som berättat om sitt liv. Stigs böcker utgör ofta ett mellanting av faktiska reportage och fiktion. Ibland är böckerna även illustrerade av honom själv med hans speciella teckningar.

Därför blev jag mycket glad då jag fann några böcker av Stig Claesson och fick ta del av hans historier igen. Det var med stort nöje jag satte mig för att läsa och jag blev inte besviken. Det var ett glatt återseende. Jag kom på mig själv med att jag nog samlar på hans böcker och jag har nog att fynda i framtiden eftersom hans böcker är närmare nittio till antalet. Men det betyder ju många goda lässtunder och intressanta möten.

Stig Claesson var född 1928 och dog 2008. Han var Författare, illustratör och konstnär. Han fick ta emot ett sextontal utmärkelser för sitt konstnärliga arbete.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar