Leta i den här bloggen

söndag 10 september 2017

Kid Kumlin


Jag satt mig i en av stolarna i vardagsrummet i mitt barndomshem där jag var på besök och knäppte på tv:n. Jag hamnade i ett program där de visade fantastiskt vackra tavlor och intervjuade konstnären som berättade om sitt liv och sin konst. Kid Kumlin hette konstnäten. Snart fann jag också att hon regelbundet skrev en kolumn i en tidning och att hon hade gett ut en diktsamling.

Diktsamlingen Förbränningens natt införskaffades och snart när dator och surfandet blev vardag så söktes hennes hemsida upp.
Kid Kumlin hade 1975 köpt Pensionat Brämö i Ingatorp i Småland, som hon renoverade och gav namnet Kumlingården. Här har hon verkat och hållit musik- och lyrikaftnar. Det var också här hon gjorde en Gudsupplevelse som blev betydelsefull för henne.

Kid Kumlins förebilder när det gäller målandet är Pablo Picasso och Marc Chagall och när det gäller skrivandet är Pär Lagerkvist och Gunnar Edman förebilder. Hennes målningar har ofta varit inspirerade av rymden och Bibeln. De har också allt mer kommit att beröra förföljelserna mot judarna.

År 2009 gav hon ut den självbiografiska boken Resfeber med bilder från då Kumlingården renoverades och bilder på en del av hennes verk och en del dikter under rubriken Vatten och lera. En mycket intressant bok om en intressant konstnär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar