Leta i den här bloggen

söndag 24 juni 2018

Stefan Zweig


Det var när jag läste Erik Sollermans självbiografi Min kurbitsdekorerade själ som jag stötte på författaren Stefan Zweig. Sollerman tycktes uppskatta denna författare mycket och han skrev om honom nu som då i boken.
Sollerman hade varit och besökt Zweigs författarbostad på Kapuzinerberget i Salzburg, han citerar Zweig flera gånger och ger någon glimt från hans liv. Det här skapade nyfikenhet hos mig. Eftersom jag gillar Erik Sollerman så tänkte jag att Stefan Zweig måste ju vara bra eftersom han skriver så mycket om honom. Det ledde till att jag köpte alla böcker jag kunde hitta av Zweig.

Stefan Zweig föddes i Wien 1881. Efter sina universitetsstudier ägnade han sig åt långa utlandsresor och under första världskriget bodde han i Schweiz. Sedan slog han sig ner i Salzburg. Det var där i deras hem på Kapuzinerberget som Stefan och hans hustru Fredrike Marie tog emot den europeiska judiska eliten under trettiotalet då nazismen laddade upp för sin kamp mot den judiska kulturen.

1938 emigrerade Zweig på grund av sin judiska härkomst och kom sedan att bosätta sig i Brasilien. Det var nu som han också skilde sig från sin hustru Fredrike Marie och flyttade med sin nya unga hustru till Brasilien där de båda begick självmord 1942.

Zweig skrev lyrik, romaner, noveller och dramatik och vann en stor internationell läsekrets genom sina kulturhistoriska, psykologiserande biografier. Många av hans böcker finns på svenska:

Tre mästare: Balzac, Dickens, Dostojevskij (1920)
Amok och andra noveller (1922)
Känslornas irrvägar (1927)
Odödliga ögonblick (1927)
Själslig läkekonst (1931)
Marie Antoinette (1932)
Erasmus av Rotterdam (1934)
Maria Stuart (1935)
Hjärtats oro (1938)
Världen av igår (1942)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar