Leta i den här bloggen

torsdag 28 juni 2018

Orden som fann mig

Jag måste erkänna att orsaken till att jag var nyfiken på Rachel Kellys bok Orden som fann mig var att poesin var viktig under hennes sjukdomstid.

Orden som fann mig är självbiografisk. Rachel berättar om då hon plötsligt en kväll då hon badade barnen bröt ihop och gick in i en allvarlig depression. Hon berättar om hur det kändes, hur hon upplevde tillvaron, sig själv, familjen, läkare och terapeuter.
Som journalist på Times så krävdes det en hel del av henne och hennes man hade också ett bra arbete som krävde mycket. De bor i en ganska fin del av London och hon hade gått in i karusellen, en god mor, fint hem, allting tipptopp i hemmet, duktig journalist, fin maka, samtidens krav på lycka och perfektion tills det sedan brast.

Hon kommer småningom ur den första depressionen, de får fler barn och sju år går och så är hon där igen. Nu tar hon med terapeutens hjälp itu med många saker i sitt liv, lägger om sitt liv på alla sätt.
Under hela denna period från från det att depressionen slog till första gången till idag så har hon som stöd för att förstå sina känslor, tankar, ångest och allt annat läst böner och poesi. Hon delar hela tiden i sitt berättande med sig av dikter och böner som varit henne till stor hjälp. Det är dessa dikter och böner som är orden som fann henne i hennes situation.

https://marcusforlag.se/produkter/livsberattelser/dokumentar/orden-som-fann-mig-den-lakande-lasningen-tillbaka-till-livet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar