Leta i den här bloggen

torsdag 24 november 2016

En vän för alltid






Den här gången vill jag dela med mig av en barnbok. Det är så roligt att läsa en barnbok då man hittar någon som fängslar en och drar en till sig. Då det gäller En vän för alltid av Susan Varley så var det bilderna som först drog mig till boken. Jag bläddrade i den och tittade på bilderna utan läsa texten.
Men klart är att jag ville ju också veta vad historien var. Bokens inledande rader är mycket laddade: "Grävlingen var snäll och hjälpsam. En riktig vän man kunde lita på. Han var också mycket gammal och visste nästan allt. Grävlingen var så gammal att han visste att han snart skulle dö."

Grävlingen berättar det här för sina vänner, men när han en morgon sedan är borta blir sorgen mycket stor. När sedan vinter blir till vår talar de om sin vän grävlingen och vad han betytt för dem. Det är som om Grävlingen finns kvar genom allt han lärt dem.
Det här är en underbar historia om sorg och saknad, kärleken och livet. En trösterik bok för vuxna och barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar