Leta i den här bloggen

söndag 11 juni 2017

C. G. Hjelm en rolig gubbe

Jag fick förmånen att söka igenom ett par tusen böcker och plocka åt mig de jag ville ha. När jag just var färdig och hade samlat en ansenlig hög så föll blicken på en hylla och där låg en bok av C. G. Hjelm. Till min stora förvåning så var det en bok jag inte har.

Mot märkliga mål heter boken och kom ut 1954. Hjelm berättar här om några resor han gjort. Halva boken berör en resa till England och medan andra halvan får dela på iakttagelser från Rom, Cypern, Jeriko och Israel.

C. G. Hjelm var inte bara ett original till predikant, han hade också ett eget sätt att skriva på. Det är otroligt vilken skön humor han har. Han måste ha varit beläst som bara den eftersom han kan blanda historia med nutid och sina egna upplevelser och andlighet. Allting flätas ihop på ett intressant sätt kryddat med humor. Jag kommer på mig själv med att skratta högt flera gånger.

 C.G. Hjelm, Carl Gustaf Evert Hjelm, född 2 april 1903 i Norrköping, död 3 november 1965 i Stockholm, var pastor, författare och översättare.
Hjelm var en av de namnkunnigare predikanterna på sin tid. Han var känd för sin humor och har kallats "Guds lille clown". Hjelm var verksam som predikant inom metodist-, baptist- och pingströrelserna.
Han var från 1926 gift med Rut Hjelm (1899–1986). Makarna är begravda på Skogskyrkogården i Stockholm.
Han skrev ett sextiotal böcker.

1 kommentar:

  1. När jag i barndomen tillsammans med mina föräldrar bevistade en del "Frikyrkokonferenser" så dök han upp.
    Han fick hela församlingen att vrida sig av skratt i kyrkbänkarna - Välbehövligt.
    Han hade också alltid med sig ett gäng tungomålstalare - så det var alltid Fest i kapernaum på hans möten oavsett om man var troende eller ej !

    SvaraRadera