Leta i den här bloggen

söndag 4 juni 2017

Peter Nilson


Sitter och läser Peter Nilsons bok Solvindar. Boken är egentligen en samling essäer som handlar om universum, eventuellt liv på andra planeter, upptäckten av radiovågorna och mycket annat. Det som jag tycker gör honom så unik är att han hämtar sitt material från dagens forskning lika mycket från som från människornas uråldriga spekulationer och från det skönlitterära och Bibeln.

När jag läser så stöter jag på följande rader; "I vårt forskande och frågande inför naturen upptäcker vi ändå att den ibland är rikare än vi trodde, att den rymmer en mångfald och en motsägelsefullhet som vi inte kan förnimma med våra sinnen. Världen liknar ett bibliotek där en enda bok blir läst, eller en diktarfantasi som inte skapar mer än en enda berättelse: men den boken eller berättelsen är verkligheten." Det här blev en karamell att suga på.
Jag läser vidare och stöter på följande; "Vi hinner läsa 10 000 eller kanske 12 000 böcker under vårt liv - om vi läser mycket. De flesta har vi snart glömt, det var en slump att vi läste dem och vi kunde lika väl ha läst något helt annat. En och annan bok är annorlunda, de stannar hos oss som våra följeslagare år efter år. Det blir en del av vår tillvaro. Ibland minns vi deras gestalter som vore de människor av kött och blod. I sinom tid anar vi att livet förändrades en smula därför att vi läste dem." Det är ju så sant som det är skrivet. Även fast ingen av Peter Nilsons egna böcker på det sättet varit så annorlunda för mig så drog jag ändå mig till minnes några böcker jag läst av honom och som gjorde så starkt intryck på mig att jag köpt allt jag funnit av honom.

Min första bekantskap med Peter Nilson var han bok Hem till jorden. Den boken var så fängslande att jag genast riktade mig in på att hitta mer från hans penna. Jag fann Messias med träbenet som var en samling skrönor eller historier som var ganska roliga. Den gamla byn var en vacker bok med fina bilder och kärleksfulla texter om Peters hemby Möcklehult och den förändring en by har gjort de senaste 50-60 åren. Han har också en del science fiction-betonad skönlitteratur. Ett annorlunda intressant författarskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar