Leta i den här bloggen

måndag 26 juni 2017

Viveca Lärn och Saltön


Jag hade inte alls tänkt läsa dem nu men jag plockade åt mig Viveca Lärns böcker och tyckte att Midsommarvals passade bra då midsommaren stod för dörren. Då jag såg att den handlade om Saltön så drog jag mig till minnes att det hade gjorts en tv-serie över böckerna. En serie jag inte såg och inte visste jag heller hur många böcker de var om Saltön men jag hade två i min hand som fick bli midsommarens läsning.

Jag måste säga att det var en riktigt gemytlig läsning. Jag kan förstå att många många blev förtjusta över personerna och karaktärerna. Blomgren och fru, Sara, Johanna, MacFie och alla andra är fängslande. Deras små egenheter och bekymmer och sätt att leva sina liv så är något alla kan känna igen sig i. Deras tankar, funderingar och handlingar i vardagen är något som var och en av oss kan röra oss med. För några av personerna har drastiska beslut med påföljande handlingar fått lite större konsekvenser som de försöker hantera och få bästa möjliga ordning på.

Första boken Midsommarvals handlar om dagarna innan midsommar och sluter med midsommarafton. Den följande boken Hummerfesten så handlar om tiden efter midsommar och finalen är den stora hummerfesten som man har varje år på saltön.

Viveca Lärn har skrivit över fyrtio barnböcker. Hon har även skrivit vistexter och drama för teater, radio och tv. Hennes böcker om Saltön och människorna där är sju stycken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar