Leta i den här bloggen

söndag 20 augusti 2017

Det var längesedan Ulf!


Det var otroligt längesedan jag läst Ulf Lundell. Men nu hade jag hittat Allt är i rörelse på loppis och tänkte att jag måste slå till och se om han är lika intressant nu som jag tyckte han var då.
Jag minns så väl när En varg söker sin flock kom 1989. Hur omtalad Lundell blev och var och hans kamp med alkoholen. Hans låtar och skivan Evangeline och lyriken. Han var musiker och författare. Hade slagit igenom med romanen Jack 1976 och radat upp en del intressanta böcker sedan dess.

Jag minns då jag läste att jag fascinerades av hans bohemiska karaktärer och deras längtan efter frihet och deras försök att vara fria och oberoende av myndigheter, samhället och ibland även andra människor. De var konstnärer och fria i både tanke och handling. Men på samma gång så var det som om den där totala friheten aldrig infann sig och den sanna friheten var fanns den och vad var den.

Visst blev Allt är i rörelse samma upplevelse. Den där samma känslan och det där samma sökandet efter frihet och tankarna kring samtiden, politiken, samhället och människan finns där. De smått komplicerade relationerna, all musiken man lyssnar på och arbetet/projektet man borde få gjort men som man har en sådan ovilja emot. Att läsa Allt är i rörelse var som att möta en gammal god vän man inte träffat på länge.

Huvudkaraktären i romanen är Joar Cirroan, kallad Red, på grund av en slinga rött i håret som vägrar slockna, världskänd fotograf, boende vid havet i södra Sverige, fotograferar inte längre, kamerorna på hyllan, men inför ett erbjudande han av fåfänga inte kunnat tacka nej till har han gått med på att sammanställa en diger retrospektiv över sitt fotograferande.
Vad som komplicerar den saken är att Red befinner sej mitt i en annan process som går ut på att lämna det förflutna, äntligen, därhän och hitta en ny väg framåt under dom år som återstår. En katastrof av något slag har inträffat på det personliga planet.
En Anne dyker upp då och då under helger, hon läser mycket, somnar i fåtöljer, sprider lugn, och ger sig ut på långa joggingturer. Reds yngre bror, Nicklas, vd för NicPac, oroar sig för sin äldre bror vilket får äldre brodern att känna sig jagad och trängd. Red gör vad han kan för att hålla det förflutna från dörren men det förflutna är mycket ihärdigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar