Leta i den här bloggen

torsdag 10 augusti 2017

Ledarskapets hantverk

LEDARSKAP, att vara LEDARE, det där är två ord som jag avskyr. Sedan Bill Hybells gjorde sitt intåg i norden i slutet av nittiotalet så har allt handlat om ledarskap och visioner. Otaliga är de konferenser och föredrag man lyssnat till om ledarskap. Då jag är riktigt mörk i sinnet brukar jag tänka att ingenting har blivit bättre trots allt tal om ledarskap och visioner.

Men trots mina åsikter och tankar och avsky mot ordet ledarskap så bestämde jag mig för att låta mig utmanas av Lennarth Hambres bok Ledarskapets hantverk. Trots att jag inte är någon direkt ledare och visionär så tänkte jag att den har säkert guldkorn att leverera om inte annat så kanske man lär sig förstå ledare bättre.

Jag måste erkänna att efter att jag läst en bit i boken så blev den riktigt intressant. Det här är en äldre man som har mycket erfarenhet att ösa ur. Boken blir intressant eftersom den är en blandning av självbiografi, undervisning om ledarskap och lite kyrkohistoria. Den är självbiografisk för att Lennarth berättar om sitt liv, karriär och erfarenheter, den blir en bok om ledarskap då han berättar om hur han och medarbetare gjort och handlat i olika situationer och vilka källor han låtit sig inspireras av i sitt ledarskap och berättar om det och det blir lite kyrkohistoria eftersom han var med och ledde arbetet och processen då tre tidigare frikyrkor blev en, Evangeliska Frikyrkan.

Summa av kardemumman är att Lennarth Hambre skrivit en lärorik och viktig bok som egentligen alla kan läsa även de som inte är i ledande positioner. Mina understrykningar är många i boken och guldkornen har blivit en lång rad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar