Leta i den här bloggen

söndag 6 augusti 2017

En gammal bok med en historia.

Träffade en äldre man som ville ge mig en bok. En bok som låg honom varmt om hjärtat. Jag tyckte det lät intressant och vi bestämde oss för att träffas senare och det gjorde vi.

Det var ingen liten bok han kom med. Det är ett gediget verk, stor som en familjebibel, och bär namnet Vårt kristna arv - från Ansgar till våra dagar.
Det visade sig att farbrorn i fråga hade hållit på med boktryckning under sitt yrkesliv och som ung pojke hade han varit med och tryckt detta verk. Året var 1952 och det gavs ut i några hundra exemplar. Så han kunde boktryckarkonsten och han tyckte att någon som arbetar i kyrkan behöver boken. Den var unik för sin tid med alla bilder och så omfattande i sin historiebeskrivning.

Han hade själv inte sett boken på kanske en fyrtio- femtio år då han kände igen den på ett loppis och köpte den. Kära minnen kom tillbaka och nu delade han dessa minnen med mig då han gav mig boken.

Boken är i sig mycket intressant. Kan lika bra användas som ett uppslagsverk eller som en historiebok. Boken har också fått ett speciellt värde efter mannens historia och att jag fått den ur hans hand.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar