Leta i den här bloggen

söndag 27 augusti 2017

Ottos liv eller Claes Anderssons?

Under alla år som jag älskat litteratur och läst skön litteratur så har också de finlandssvenska författarna fått vara med. De är mycket duktiga, intressanta och välskrivande.
En av de som varit med från tidiga år är Claes Andersson. Det var lite intressant att en politiker och partiledare var både jazzpianist och poet. Dessutom höll han sig till vänstern och kunde något gott komma därifrån?

Det gjorde det verkligen. Jag har alltid läst hans poesi med intresse och hans diktsamlingar närmar sig säkert trettio. Dessutom har han ju närmare tio prosaböcker.
Den bok jag senast läst är Ottos liv. En bok som sägs vara en samtidsroman. Det är den också. För många av de saker Otto funderar över, är arg över och har åsikter om så är politiska händelser och beslut från 2000-talets första tio år. Men jag vill också påstå att författaren Otto är nog i mångt och mycket Claes Andersson själv. Vad jag förstår så mycket av det som Claes berättar om Otto Claes själv och det som hänt och varit en del av hans liv. Som att han är jazzpianist, de politiska händelserna (som Claes var med om i riksdagen), hjärtinfarkt, författandet osv.

Men självbiografisk eller inte Ottos liv är en mycket läsvärd och bra roman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar