Leta i den här bloggen

fredag 17 november 2017

Historien om verkligheten


Jag känner mig ställd. Jag vet inte vad jag ska skriva om Gregory Koukls bok Historien om verkligheten. Jag tyckte jätte mycket om den och har försökt låta den sjunka in, men, men... ändå är det tomt.

Man kan ju inte låta bli att tycka om en författare som skriver det finns skäl till att saker är som de är i inledningen. Och som sedan då han börjar skriva om verkligheten skriver: Kristen tro är en bild av verkligheten och kristen tro är med andra ord en världsåskådning. Han har ju då redan väckt nyfikenhet.
När han sedan påstår att varje världsåskådning har fyra beståndsdelar, skapelse, syndafall, försoning och upprättelse blir det riktigt spännande. För när man tänker efter så består varje historia av fyra delar, början, konflikt, konfliktlösning och slut. Så varje historia motsvarar de grundläggande delarna av en världsåskådning: början (skapelse), konflikt (syndafall), konfliktlösning (försoning) och slut (upprättelse).
Han kommer småningom in på att kristendomen är en sann historia och för dem som är kristna själva verkligheten som de speglar allt emot.
Den kristna historien börjar med en person, Gud, inte ett ting. Och i den här historien tillhör allting Gud. Människan har en stor del i den här historien och sitt värde i den. Jesus är också viktig men vi måste få klart för oss vem han var och vad han kom för att göra för att förstå historien. Korset och uppståndelsen blir bara fantastiska historier i sig om man inte förstår Jesus och vad han kom för att göra.

Det blev några rader om vad boken rör sig kring och jag skulle kunna ge den åt vem som helst att läsa som söker efter vad verkligheten är och de skulle få något att fundera på.

http://credoakademin.nu/shop/historien-om-verkligheten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar