Leta i den här bloggen

söndag 16 april 2017

Att närma sig böckerna

                                                      Att närma sig böckerna

Hur närmar man sig böckerna? Vilken attityd har jag? Vad förväntar jag mig? Vad är en bok för mig?

Mitt sätt att närma sig böckerna är stigfinnarens. Jag har med mig mina erfarenheter men vet att varje bok är ny. Våga öppna de svåra romanerna och dikternas dörrar och se att de obelysta rummen öppnar sig i mitt eget hus. Att se att jag skriver mig själv genom andras verk. Som Clifton Fadiman sa: "När man läser en klassiker ser man inte mer i boken än man gjorde tidigare. Man ser mer i sig själv än vad som fanns där tidigare."

Man ska inte gå till en roman eller ett diktverk via omvägar. Man ska gå rakt på. Grip dem med förnuftet, fånga dem med känslan, höra deras röst och fångas av deras bilder. Att läsa är inte svårt. Att läsa är inte fint, det är nödvändigt. Francis Bacon (1561-1626) sa: "En del böcker ska smakas, andra sväljas, och några få ska både tuggas och smältas; det vill säga, en del böcker ska bara delvis läsas; andra ska läsas med nyfikenhet; och några få ska läsas helt och hållet med noggrannhet och uppmärksamhet."

Jag har lärt mig att jag är en upptäcktsresande i de goda texternas hemlighet. Då har jag kunnat se att de döda obesvärat talar med med de levande och skapar ett oändligt bibliotek. Deras ord lyser i mörkret. Sitter man i ett bibliotek kan man höra hur ett ständigt samtal pågår mellan böckerna.

Böcker som man blir färdig med är enklare böcker. Böcker för en stunds förströelse och njutning. Det betyder inte att de är dåliga böcker. En riktig bok är outtömlig, liksom ett riktigt poem. Man kan läsa dem om och om igen. Den bok man aldrig blir färdig med och som man kan läsa om och om igen är Bibeln. Men så är den också det mest levande som skrivits.

"Böcker är de tystaste och trognaste vännerna; de är de mest tillgängliga och kloka rådgivarna och de tålmodigaste lärarna." säger Charles W. Eliot (1834-1926), eller som C. S. Lewis sa: "Vi läser för att veta att vi inte är ensamma."
Gabrielle Zevin lade till två saker till citatet i sin roman Livet enligt Fikry:

Vi läser för att veta att vi inte är ensamma.
Vi läser eftersom vi är ensamma.
Vi läser och vi är inte ensamma.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar