Leta i den här bloggen

söndag 9 april 2017

Böcker och fönster


                                                                    Böcker och fönster

Sitter i mitt bibliotek. Väggarna är täckta med böcker. Men jag har ett fönster vid mitt skrivbord och ett stort fönster på ena långväggen där ett par fåtöljer och soffor står.
Funderar att böcker och fönster ser likadana ut. När jag sitter och tittar ut genom fönstret vid skrivbordet eller det stora fönstret så ser jag en större värld än rummet jag sitter i. Sitter jag och läser en bok så tittar jag in i en värld mycket större än min.

Tänker på bibelns kung David. Han förvandlade sin religion till konst och sitt liv till dikt och lek
inför den Gud han dyrkade. Han lekte med sin harpa, så att de onda makterna flydde, han sökte efter de sköna orden, han kastade slunga och sköt med pilar, lekte till och med med de heliga tingen i tabernaklet, så att prästerna blev rådlösa, han dansade framför arken, var beroende av kvinnors kärlek och sympatier, samlade omkring sig både "löst folk" och sångare och musikanter.
Det är därför det finns en rytm i språket och framför allt i poesin. Det är därför många författare och poeter lyssnar på musik då de skriver.

Men det är också den här konstnärliga religionen som vi tappat bort idag. För jag tycker mig finna hos de verkligt stora kristna genierna, Paulus, Augustinus, Franciskus, Luther, John Bunyan, Lewis just denna konstnärliga religion. Även hit upp till oss i det mörka och kalla norden har den här lekfulla religionen funnit sin väg. Du kan finna den hos Sven Lidman, C. G. Hjelm, Göte Strandsjö, Frank Mangs och även kunnat se den när väckelserörelserna varit som bäst, en dårarnas fest med en rent  andlig existensglädje. Man har med sin konstnärliga anda kunnat fånga upp någonting av det finaste inom kristendomen.

Vilka pastorer, predikanter och präster av idag (eller troende överlag) kan förvandla sin tro till konst och sitt liv till dikt inför den Gud de dyrkar. Att låta den lekfulla konstnärliga religionen gestaltas i en rent andlig existensglädje. Den Gud de lever med och tror på var ju den första skaparen och vi är lika honom.
Jag tror mig ändå kunna se, åtminstone i litteraturens värld, tron formad till liv och dikt i en glädjefylld existens.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar