Leta i den här bloggen

söndag 30 april 2017

Sanningen är alltid oförskämd, Strindberg


August Strindberg var min första stora litterära passion. Det var med honom allting började. Det var hans verk och tv-program om hans liv som på allvar förde mig in i litteraturens värld. Mitt första större bokinköp var åtta av Strindbergs böcker. Jag minns också hur jag fängslande läste Olof Lagerqrantz biografi över August Strindberg. Därför var det med känslor av stor förväntan, nyfikenhet och kärt återseende jag började läsa Göran Häggs biografi över Strindberg.

Jag blev inte heller besviken på boken. Här serveras den store författarens liv och skrivande på ett intressant sätt. Hur han hade sina kreativa perioder, ständigt ekonomiska problem, hade för vågade texter och måste fly landet, hyllades och vann segrar. Det är sannerligen ett omtumlande liv som skapade stor litteratur.
Göran Hägg hade förmågan att skriva lättillgängligt, intressant och fängslande. Det blev ett kärt återseende att få läsa om Strindbergs liv igen.


En kort tid efter att Göran Hägg lämnade in sitt manus till den här boken i september 2015 så dog han. Göran Hägg (1947-2015) var författare, debattör och litteraturdocent. Förutom romaner och böcker om retorik har han också skrivit böcker om de svenska välfärdsåren, påvarna, Gud, poeten Stagnelius, diktatorn Mussolini, familjen Medici, diktaren dÁnnunzio och om det moderna Italien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar