Leta i den här bloggen

tisdag 29 december 2015

Fantastiska verk

Jag vill gärna summera detta år, 2015, fastän jag inte har som vana att göra något sådant. Jag kommer inte att göra en lista på i mitt tycke årets böcker och liknande tråkigt, för att inte säga hur omöjligt det är. Jag vill berätta om något helt annat, något som kom in i mitt liv och som fick stor betydelse.

Det kom in i mitt liv det här året och har haft stor betydelse hela året och som utvecklat sig och tagit mer och mer av mitt liv.
Det som kom in i mitt liv med stormsteg var den progressiva rocken. Hur min kollega frågade mig om jag hört någon som Neal Morse, vilket jag inte gjort, men som jag började lyssna på och blev helt betagen av hans musik. Jag kunde inte låta bli att införskaffa alla skivor av honom som man kan få tag på (dock inte live skivorna). Det fina är att varenda album är otroligt bra.
Sedan gick det vidare till bandet Transatlantic som Neal Morse också spelar i. Fyra studio album har de hunnit med, SMPT, Bridge Across Forever, The Whirlwind och Kaleidoscope. Fyra skivor som står i en klass för sig och som tar proggen till nya höjder.
Vidare i mitt letande så fann jag även att Neal Morse spelade i ett band som heter Flying Colors och som gjort två helt otroliga skivor i Flying Colors och Second Nature.

Nå min progressiva  rockresa slutar inte där utan jag plockade fram mina gamla Kansas skivor och införskaffade de som jag inte hade av detta klassiska proggband. Kansas var mitt favorit band i högstadiet så det var med stor glädje jag åter lyssnade på dem och nu har jag hela deras underbara produktion från första skivan Kansas från 1974 till Power som kom1986.
Från Kansas har jag sedan gått vidare till Kerry Livgren och till Yes och Marillion (den tiden då Fish var med).
Jag har också njutit av det suveräna bandet Rush som jag upplever att inte har gjort en enda dålig skiva.
En god vän så introducerade mig för den progressiva rocken rötter och jag har inte kunnat bli att fascineras av King Crimson, Camel, Jethro Tull och Alan Parsons Project, flera av dem gamla bekanta men som lämnat bort i många år.
Visst finns det många andra som har varit med på min resa tillbaka till progressiva rockens värld men de här de som fått mitt öra mest detta år.

Låt mig få avsluta med några ord om böcker som förstås är den andra stora delen i mitt liv. Jag inledde år 2015 med att läsa Robert Hilburns fantastiska biografi över Johnny Cash. Ett liv heter biografin och är omfattande och väl skriven. Kommer säkert att bli ett standardverk då det gäller biografier över Johnny Cash.
Jag hade också förmånen att få tag i Neal Morse bok Testimony som är självbiografisk och där han berättar om hur han fann musiken i unga år, men också alkoholen, drogerna och tomheten. Men hur han fann Gud och hur han var beredd att sluta med musiken men Gud ville att han skulle fortsätta att skapa musik efter som det var en Guds gåva till honom.
Gitarrlegenden Janne Schaffer har även han delat med sig av sitt liv i boken, Mitt liv som Schaffer. En intressant bok där han berättar om artister och vänner och spelningar men också om sin brors död och andra smällar i livet. Läsvärd och intressant.

Gott Nytt läs och musik ÅR!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar